skip to main content

PEMANFAATAN LAMAN MINATO SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DARING BAHASA JEPANG

*Dewi Saraswati Sakariah  -  Japanese Language and Culture Departement, Faculty of Humanities, Diponegoro University, Indonesia
Arsi Widiandari  -  Japanese Language and Culture Departement, Faculty of Humanities, Diponegoro University, Indonesia
Rossi Nugroho  -  Japanese Language and Culture Departement, Faculty of Humanities, Diponegoro University, Indonesia

Citation Format:
Abstract

Artikel ini merupakan intisari dari hasil pengabdian yang dilakukan secara kolaboratif antara dosen dan mahasiswa. Pengabdian tersebut bertujuan untuk memaksimalkan kolaborasi dosen dan para mahasiswa dalam memanfaatkan platform pembelajaran daring dalam pembelajaran bahasa Jepang bagi khalayak ramai yang memiliki minat terhadap bahasa Jepang dan budayanya.Pengabdian ini dilakukan setiap 1 minggu sekali selama 1 bulan dan dilakukan pada akhir pekan untuk memaksimalkan jumlah pembelajar daring. Metode pelaksanaan dilakukan secara daring dan berkala yang pada pelaksanaannya memberikan tutorial pembelajaran langsung dan memberikan ruang interaksi seluas-luasnya antara peserta dan pelaksana pengabdian. Kegiatan dengan metode tersebut memberikan manfaat yang dapat membekali para peminat bahasa Jepang untuk mampu memahami metode penggunaan laman Minato yang cukup kompleks sehingga dapat dimaksimalkan dalam pembelajaran bahasa Jepang otodidak kedepannya.

Kata Kunci: Minato; Bahasa Jepang; pengabdian kepada masyarakat; pembelajaran daring

 

This article is the essence of the results of community service which is carried out collaboratively between lecturers and students. This service aims to maximize the collaboration of lecturers and students in utilizing online learning platforms in learning Japanese for the general public who have an interest in the Japanese language and its culture. This service is carried out once a week for 1 month and is carried out on weekends to maximize the number of online learners. The implementation method is carried out online and periodically which in its implementation provides direct learning tutorials and provides the widest possible interaction space between participants and service implementers. Activities with this method provide benefits that can equip Japanese language enthusiasts to be able to understand the method of using the Minato page which is quite complex so that it can be maximized in self-taught Japanese learning in the future.

Keywords: Minato; Japanese language; community service; online learning

Fulltext View|Download

Article Metrics:

  1. “E-Learning Bahasa Jepang JF Minato.” (n.d.). “E-Learning Bahasa Jepang JF Minato.” Diakses pada 16 Mei, 2022, from https://minato-jf.jp
  2. E-Learning Bahasa Jepang JF Minato—User Guide. (n.d.). Diakses pada 15 Mei, 2022, from https://minato-jf.jp/Guide/Index
  3. Marugoto Japanese Online Course. (n.d.). Diakses pada 16 Mei, 2022, from https://www.marugoto-online.jp/info/ind/
  4. Paramita, A. (n.d.). Teknik Focus Group Discussion dalam Penelitian Kualitatif. Buletin Penelitian Sistem Kesehatan, 16(2), 11
  5. Petriella, Yanita. (n.d.). Turis Indonesia yang ke Jepang Diprediksi Naik 30% Tahun Ini—Ekonomi Bisnis.com. Diakses pada 15 Mei, 2022, from https://ekonomi.bisnis.com/read/20180911/12/837108/turis-indonesia-yang-ke-jepang-diprediksi-naik-30-tahun-ini
  6. Reswari, G. (2020). Bahasa Jepang vs Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing dalam Persepsi Mahasiswa Indonesia. Kiryoku, 4, 130–136. https://doi.org/10.14710/kiryoku.v4i2.130-136
  7. Zaveri, B., Amin, P., & Nasabinmana, V. (2020). Efficiency of Online Learning in the Modern Technology Era-Students’ Perception Towards Online Learning. Journal of Marketing Vistas, 10(1), 35–47

Last update:

No citation recorded.

Last update: 2024-04-25 01:00:14

No citation recorded.