Penerapan Principal Component Analysis untuk Mereduksi Dimensi Data Penerapan Teknologi Informasi dan Komunikasi untuk Pendidikan di Sekolah

This study aimed to analyze the most influential variable in the implementation of ICT in schools. Principal component analysis using linear algebra to reduce the dimension of data with variables that are interconnected into a new set of data with variables that are not related to each other, called the principal component. Principal component is used to save and calculate how much correlation within varian. The ICT data is collected from 50 schools, this data is grouped into five group based on reference domain of ICT for education indicator by UIS 2009. Dataset per group is used as input for principal component analysis algorithm with Matlab R2014a and produce principal component. Principal component analysis produce five variable with the most influence based on their domain, there are mean hour for individual using of ICT in curicculum domain, existence school in internet in infrastructure domain, learner proportion in using computer laboratory for learning in teacher development domain, learner propostion that computer basic skill course in participation domain.
Article Metrics:
- Aoki, H., Kim, J., dan Lee, W., 2013, Propagation & level: Factors
- influencing in the ICT composite index at the school level,
- Computers & Education 60, 310–324
- Dharmaraj, S., Hossain, MA., Zhari, S., Harn, GL., Ismail, Z., 2006, The Use of Principal Component Analysis and Self-Organizing Map
- to Monitor Inhibition of Calcium Oxalate Crystal Growth by Orthosiphon Stamineus Extract, Chemometrics and Intelligent
- Laboratory Systems 81, pp. 21 – 28
- Farjo, J.,Assi, RA., Masri, W., Zaraket, F., 2013, Does Principal
- Component Analysis Improve Cluster-Based Analysis?, IEEE Sixth International Conference on Software Testing, Verification and Validation Workshops 52, pp. 400-403
- Hussain, A.J., Morgan, S. & Al-Jumeily, D., 2011. How does ICT affect
- teachings and learning within school education. Proceedings - 4th
- International Conference on Developments in eSystems Engineering, DeSE 2011, pp.250–254
- International Telecommunication Union, 2010, Core ICT Indicator,
- Switzerland
- Kemdikbud, 2013. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No
- Tahun 2013 tentang Tata Kelola Teknologi Informasi dan Komunikasi di Lingkungan Kemdikbud, pp.1–4
- Sánchez, J., Salinas, Á. & Harris, J., 2011. Education with ICT in South Korea and Chile. International Journal of Educational
- Development, 31, pp.126–148
- Shlens, J., A Tutorial on Principal Component Analysis, 2014, Google
- Research UNESCO Institute for Statistics, 2009. Guide to Measuring Information and Communication Technologies (ICT) in Education, Canada
- UNESCO Institute for Statistics, 2014. ICT in Education in ASIA : A
- comparative analysis of ICT integration and e - readiness in schools across Asia, Canada
Last update: 2021-02-27 16:18:07
Last update: 2021-02-27 16:18:08
Penulis yang mengirimkan naskah harus memahami dan menyetujui bahwa jika diterima untuk dipublikasikan, hak cipta dari artikel adalah milik JSINBIS dan Universitas Diponegoro sebagai penerbit jurnal.
Hak cipta (copyright) meliputi hak eksklusif untuk mereproduksi dan memberikan artikel dalam semua bentuk dan media, termasuk cetak ulang, foto, mikrofilm dan setiap reproduksi lain yang sejenis, serta terjemahan. Penulis mempunyai hak untuk hal-hal berikut:
- menggandakan seluruh atau sebagian materi yang dipublikasikan untuk digunakan oleh penulis sendiri sebagai bahan pengajaran di kelas atau bahan presentasi lisan dalam berbagai forum;
- menggunakan kembali sebagian atau keseluruhan materi sebagai bahan kompilasi bagi karya tulis penulis;
- membuat salinan dari bahan yang dipublikasikan untuk didistribusikan di lingkungan institusi tempat penulis bekerja.
JSINBIS dan Universitas Diponegoro serta Editor melakukan segala upaya untuk memastikan bahwa tidak ada data, pendapat atau pernyataan yang salah atau menyesatkan yang dipublikasikan di jurnal ini. Isi artikel yang diterbitkan di JSINBIS adalah tanggung jawab tunggal dan eksklusif dari masing-masing penulis.