Implementasi Kansei Engineering pada Aplikasi E-learning Untuk Sekolah Menengah Kejuruan
Subject | |
Type | Research Instrument |
Download (406KB) Indexing metadata |

E-learning is the basis and logical consequence of the development of information and communication technology. With E-learning, teaching and learning methods in schools that use technology through electronic media such as computers, laptops, netbooks, or smartphones with internet networks or others. This study uses Kansei Word to detect the feelings of users of E-learning applications. The Kansei Word list is used as many 15 words related to the appearance of the E-learning application. E-learning application specimens used 8 specimens. This study involved 80 participants consisting of 40 students from SMK PGRI 3 Cimahi, 40 students from SMK 4 Padalarang. The questionnaire results from participants were then processed using multivariate statistical analysis, namely Cronbach's Alpha, Coefficient Correlation Analysis (CCA), Principal Component Analysis (PCA), Factor Analysis (FA) and Partial Least Square (PLS) analysis. This study produced 3 recommendations for the design of E-learning application. This recommendation is the result of the Kansei Engineering process which comes from 3 groups of participant data, namely groups of data of all participants, participants of SMK PGRI 3 Cimahi students and participants of SMK 4 Padalarang students.
Note: This article has supplementary file(s).
Article Metrics:
- Hartley, D.E., 2001. Selling E-Learning. United State Of America: American Society for Training and Development
- Kurosau, M., 2016. Human Computer Interaction. Toronto: Springers
- Lokman, A.M., 2009a. Emotional User Experience in Web Design : The Kansei Engineering. Universitas Teknologi Maya (UTIM) Malaysia
- Lokman, A.M., 2009b. Kansei Database System for Emotion Interface Design of E-commerce Website. ResearchGate
- Lokman, A.M., 2009c. Kansei Structure and Visualization of Clothing Websites Cluster. ResearchGate
- Lokman, A.M., 2010. Design & Emotion : The Kansei Engineering Methodology. ISSN 2231-7473, 4-8
- Lokman, A.M., Haron, M.B.C., Abidin, S.Z.Z., Khalid, N.E.A., Ishihara, S., 2013. Prelude to natphoric kansei engineering framework. Journal of Software Engineering and Applications, Vol 6, 638-644
- Mindra, J. dan Sumertajaya, I.M., 2008. Pemodelan persamaan struktural dengan partial Least Square. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika. ISSN 978-979-16353-1-8
- Nagamachi, M. 2011. Innovations of Kansei Engineering. Japan: CRC Press
- Rusmana. 2011. Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada
- Wiley, J. 2015. Interaction Design. United Kingdom: The Atrium
- Yaniawati, R. P. 2010. E-Learning Alternatif Pembelajaran Kontemporer. Bandung: Arlino Raya
Last update: 2021-03-03 01:12:27
Last update: 2021-03-03 01:12:27
Penulis yang mengirimkan naskah harus memahami dan menyetujui bahwa jika diterima untuk dipublikasikan, hak cipta dari artikel adalah milik JSINBIS dan Universitas Diponegoro sebagai penerbit jurnal.
Hak cipta (copyright) meliputi hak eksklusif untuk mereproduksi dan memberikan artikel dalam semua bentuk dan media, termasuk cetak ulang, foto, mikrofilm dan setiap reproduksi lain yang sejenis, serta terjemahan. Penulis mempunyai hak untuk hal-hal berikut:
- menggandakan seluruh atau sebagian materi yang dipublikasikan untuk digunakan oleh penulis sendiri sebagai bahan pengajaran di kelas atau bahan presentasi lisan dalam berbagai forum;
- menggunakan kembali sebagian atau keseluruhan materi sebagai bahan kompilasi bagi karya tulis penulis;
- membuat salinan dari bahan yang dipublikasikan untuk didistribusikan di lingkungan institusi tempat penulis bekerja.
JSINBIS dan Universitas Diponegoro serta Editor melakukan segala upaya untuk memastikan bahwa tidak ada data, pendapat atau pernyataan yang salah atau menyesatkan yang dipublikasikan di jurnal ini. Isi artikel yang diterbitkan di JSINBIS adalah tanggung jawab tunggal dan eksklusif dari masing-masing penulis.