skip to main content

Citra Ayah Tunggal dalam Sastra Anak Ayahku Seorang Nelayan Karya Zunda

UIN Walisongo Semarang, Indonesia

Received: 9 Oct 2025; Published: 8 Dec 2025.
Editor(s): Muhammad Mukafi

Citation Format:
Abstract

Abstract

This study examines the representation of a single father figure in the Indonesian children’s picture book Ayahku Seorang Nelayan (My Father is a Fisherman) by Zunda. Using a qualitative method with a library research approach, this research analyzes both textual and visual elements to explore how the book portrays paternal roles. The theoretical framework of Paternal Behavior in Humans by Lamb (2014) is employed to identify aspects of fatherly involvement, namely interaction, availability, and responsibility. The findings show that the father character fulfills all three aspects, though availability appears less dominant due to his role as a single parent. The story, narrated from the child’s perspective, depicts a warm and affectionate relationship between father and child, emphasizing emotional closeness and everyday domestic involvement. The complementary relationship between words and pictures enhances the reader’s understanding of paternal responsibility and affection. Overall, this study highlights how modern Indonesian children’s literature reconstructs the image of fatherhood as nurturing, responsible, and emotionally present, contrasting traditional patriarchal depictions of fathers.

Keywords: children’s literature, father representation, picture book, paternal involvement.

Abstrak

 

Penelitian ini membahas representasi figur ayah tunggal dalam buku cerita bergambar anak Ayahku Seorang Nelayan karya Zunda. Dengan menggunakan metode kualitatif dan pendekatan studi pustaka, penelitian ini menganalisis unsur teks dan ilustrasi untuk mengungkap bagaimana buku tersebut merepresentasikan peran ayah. Kerangka teori yang digunakan adalah Paternal Behavior in Humans dari Lamb (2014), yang mencakup tiga aspek keterlibatan ayah: interaksi (interaction), ketersediaan (availability), dan tanggung jawab (responsibility). Hasil penelitian menunjukkan bahwa tokoh Ayah dalam cerita memenuhi ketiga aspek tersebut, meskipun aspek ketersediaan tampak kurang dominan karena posisinya sebagai ayah tunggal. Cerita yang dinarasikan dari sudut pandang anak menggambarkan hubungan hangat dan penuh kasih antara ayah dan anak; menonjolkan kedekatan emosional dan keterlibatan domestik sehari-hari. Hubungan kata dan gambar yang saling melengkapi serta memperkuat makna tanggung jawab dan kasih sayang ayah. Secara keseluruhan, penelitian ini menunjukkan bahwa sastra anak Indonesia modern membangun ulang citra ayah sebagai sosok yang penyayang, bertanggung jawab, dan hadir secara emosional, berbeda dari citra ayah patriarkal yang tradisional.

Kata Kunci: sastra anak, representasi ayah, buku bergambar, keterlibatan ayah

Fulltext View|Download
Keywords: children’s literature, father representation, picture book, paternal involvement.

Article Metrics:

  1. Carolina, W. & R. R. (2023). Representasi Peran Ayah Dalam Film Pendek We Karya Aco Tenriyagelli : Kajian Semiotika Roland Barthes. Sapala, 10(2), 234–243. file:///C:/Users/acer/Downloads/adminjsapala,+20-Windri+Carolina+234--243.pdf
  2. Falesthein, A. (2023). Si Anak Tengah. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi Republik Indonesia. https://budi.smkn1batam.sch.id/baca/digital/si-anak-tengah?survey=1
  3. Febrian, S. J. dan N. F. S. (2024). The Struggle Against Patriarchal Culture for Gender Equality in Indonesia. Modern Diplomacy. https://moderndiplomacy.eu/2024/04/01/the-struggle-against-patriarchal-culture-for-gender-equality-in-indonesia/
  4. Febrianti, F. D. (2024). Ayah Dan Pengasuhan: Representasi Peran Ayah Pada Film “Nanti Kita Cerita Tentang Hari Ini.” Jurnal Komunikasi Universitas Garut: Hasil Pemikiran Dan Penelitian, 10(2), 284–303. https://doi.org/10.52434/jk.v10i2.41438
  5. Hakim, A. (2018). Representasi Fatherhood Dalam Novel Ayah Karya Andrea Hirata (Issue 071411533010) [Airlangga]. https://repository.unair.ac.id/76288/
  6. Henry. (2023). Inovasi Buku Anak yang Penjualannya Terlaris Kedua Setelah Novel. Liputan ^. https://www.liputan6.com/lifestyle/read/5351105/inovasi-buku-anak-yang-penjualannya-terlaris-kedua-setelah-novel?utm_source=chatgpt.com
  7. Ibrahim, R. A. (2024, July 19). ”Ayahku Seorang Nelayan” Raih Penghargaan Sastra Anak Indonesia 2024. Kompas. https://www.kompas.id/artikel/ayahku-seorang-nelayan-raih-penghargaan-sastra-anak-indonesia-2024?open_from=Tagar_Page?status=sukses_login&status_login=login&loc=hard_paywall
  8. Kress, G. dan T. van L. (2006). Reading Images: The Grammar of Visual Design (Vol. 17). Routledge
  9. Lamb, M. dkk. (2014). Paternal Beahavior in Humans. In American Zoologist. Oxford University Press
  10. MacBride, E. (2025). The Evolution of Children’s Literature: From Fairy Tales to Modern Day Characters. https://whizolosophy.com/public/category/communication-skills/article-essay/the-evolution-of-children-s-literature-from-fairy-tales-to-modern-day-characters?utm_source=chatgpt.com
  11. Miles, M. B. dkk. (2018). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. SAGE Publications
  12. Muffin Graphics. (2021). Kisah Nabi Muhammad dan Anak Yatim. DAR! Mizan
  13. Nikolajeva, M. & C. S. (2000). The Dynamics of Picturebook. Children’s Literature in Education, 31(4), 225–239
  14. Sarumpaet, R. K. T. (2010). Pedoman Penelitian Sastra Anak (Revisi). Pusat Bahasa Kementerian Pendidikan Nasional. https://repositori.kemendikdasmen.go.id/1665/1/Pedoman Penelitian Sastra Anak %282010%29.pdf
  15. The Benefits of Reading to Young Children at Bedtime. (2025). Bright Horizons. https://www.brighthorizons.com/article/parenting/benefits-of-reading-at-bedtime?utm_source=chatgpt.com
  16. Tim Pelangi Indonesia. (2022). Di mana Adik? Pelangi Indonesia. https://literacycloud.org/stories/356-where-is-baby-brother/
  17. Widyawanti, W. (2022). Aku Suka Menghabiskan Makananku. DAR! Mizan
  18. Zunda. (2024). Ayahku Seorang Nelayan. Hujan dan Bumi

Last update:

No citation recorded.

Last update: 2025-12-08 13:30:19

No citation recorded.