skip to main content

PELATIHAN PENGEMBANGAN POTENSI BAHASA PADA BIDANG PARIWISATA KABUPATEN KENDAL

*Riris Tiani  -  Faculty of Humanities, Diponegoro University, Indonesia
Suharyo Suharyo  -  Undip, Indonesia

Citation Format:
Abstract

Pengembangan potensi bahasa menjadi viral dalam dunia digital, terlebih untuk sektor pariwisata yang sangat potensial untuk meningkatkan ekonomi daerah. Kabupaten Kendal memiliki potensi wisata yang luar biasa. Curug Sewu dan Pantai Indah Kemangi sebagai tempat wisata alam yang belum banyak tersentuh oleh traveller, sangat potensial untuk dikembangkan. Salah satu strategi yang dapat digunakan untuk mengangkat potensi wisata daerah adalah strategi verbal visual branding. Untuk itu pelatihan pengembangan potensi bahasa pada sektor wisata di Kabupaten Kendal perlu dilakukan. Tujuan pelatihan ini adalah ntuk mengajarkan bagaimana membentuk citra positif dari tempat wisata daerah supaya lebih dikenal secara luas dengan menggunakan potensi bahasa lokal setempat. Setelah peserta mendapat paparan materi mengenai strategi verbal visual brand, mereka menjadi lebih tertarik untuk mengeksplor kemampuan berbahasa secara positif. Dengan pelatihan ini, diharapkan potensi wisata daerah dan bahasa lokal akan selalu terjaga dengan baik sebagai wujud identitas budaya setempat.

Kata kunci: strategi verbal visual, wisata lokal

The development of language potential is becoming viral in the digital world, especially for the tourism sector which has the potential to improve the regional economy. Kendal Regency has tremendous tourism potentials. Curug Sewu and Pantai Indah Kemangi as natural tourist attractions that have not been touched by many travellers, have the potential to be developed. One strategy that can be used to promote regional tourism potential is a verbal visual branding strategy. For this reason, training on language potential development in the tourism sector in Kendal Regency needs to be carried out. The purpose of this training is to teach how to form a positive image of regional tourist attractions so that they are better known by those outside the areas by using the potential of the local language. After participants were exposed to materials about verbal brand visual strategies, they became more interested in exploring positive language skills. With this training, it is hoped that regional tourism potential and local languages will always be well maintained as a form of local cultural identity.

Keywords: visual verbal strategy, local tourism

 

 

Fulltext View|Download

Article Metrics:

  1. Budiman, Kriss. 2011. Semiotika Visual: Konsep, Isu, dan Oroblem Ikonisitas. Yogyakarta: Jalasutra
  2. Martin, J.R. dan David Rose. 2008. Working with Discourse: Meaning Beyond the Clause. New York: Continuum
  3. Eggins, Suzanne. 2004. An Introduction to Systemic Functional Linguistics. Second edition: London New York: Continuum

Last update:

No citation recorded.

Last update: 2024-05-09 04:19:00

No citation recorded.