skip to main content

FENOMENA FANWAR DALAM FANATISME PENGGEMAR KPOP PADA MEDIA SOSIAL TWITTER

*Zahrah Zahirah Salsabila  -  Fakultas Ilmu Komunikasi, Universitas Gunadarma, Indonesia
Open Access Copyright 2024 Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi under https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/.

Citation Format:
Abstract

This study determine Phenomenon of Fanwar in Kpop Fanaticism on Twitter Social, used Computer Mediated Communication (CMC) and data collected through primary and secondary. The results showed fanwar behavior on Twitter was caused by addiction of KPop fans into fanaticism. Fanaticism happened because of the ease features on Twitter very effective for fan activities, the speed information updates and the obsession with idols because see them on twitter in a daily life. KPop fanwar are included by randomly attack groups that aren’t idolized, lead inappropriate opinions in impolite language, use empty accounts only to attack idols and fans, a solo stan or shipper stan compared one group to another, and bring down the achievements of other idols. This study found negative impacts from fanwar are wasting time, sense of regret after participating in fanwar, mood and feelings become bad, fandom and idols will be judged not good, and friendship disputes that occur in the real world. While the positive impact is daring to express opinions, relieve emotions and can be used as a topic of conversation with non-KPop fans because it is considered a joke or entertainment topic only.

Fulltext View|Download
Keywords: Fanatism; Fanwar; KPop; KPop Fans; Twitter

Article Metrics:

  1. Gora, Radita. 2019. Riset Kualitatif Public Relations. Buku. Surabaya : Jakad Publishing
  2. Kunandar, Alig Yog. 2019. Memahami Teori-Teori Komunikasi. Buku. Yogyakarta : Penerbit Galuh Patria
  3. Latief, Rusman. 2021. Jurnalistik Sinematografi. Buku. Jakarta: Pranada Media
  4. Littlejohn, S.W., Foss dan Oetzel. 2017. Theories of Communication edisi 11. Buku. Lilinois : Long Grove
  5. Nurhadi, Z. F., dan Achmad Wildan Kurniawan. 2017. Dinamika Komunikasi. Buku. Bogor : Ghalia Indonesia
  6. Purba, Bonaraja. 2020. Ilmu Komunikasi Sebuah Pengantar. Buku. Medan : Yayasan Kita Menulis
  7. Pratama, Bayu Indra. 2017. Etnografi Dunia Maya dan Internet. Buku. Malang : UB Press
  8. Sari, W.P dan Lydia Irena. 2019. Komunikasi Kontemporer dan Masyarakat. Buku. Jakarta : Gramedia Pustaka Utama
  9. Wibawa. R.S., dan Yudi Sudiana. 2021. Teori Komunikasi dalam Praktek. Buku. Jawa Tengah : Zahira Media Publisher
  10. Ardis, N., Khumas, A., dan Muh. Nur Hidayat Nurdin. 2021. FENOMENA FANWAR REMAJA PEREMPUAN PENGGEMAR K-POP DI MEDIA SOSIAL TERINDIKASI AKIBAT PERILAKU FANATIK. Samarinda : Universitas 17 Agustus 1945
  11. Afifah, Eza O., dan Triarona Kusuma. 2019. Analisis Komunikasi Antar Penggemar “Seventeen” sebagai “Cyberfandom’’ di Twitter. Jakarta : STIKOM The London School of Public Relations
  12. Cindoswari, Ageng R., dan Dina Diana. 2019. Peran Media Massa terhadap Perubahan Perilaku Remaja di Komunitas KPopers Batam. Jurnal Komunikasi. Batam : Universitas Putera Batam
  13. Husnusyifa, Annisa. 2019. Pengaruh Penggunaan Media Sosial Twitter Terhadap Sikap Fanatisme Penggemar (Studi Pada Media Sosial Twitter @BTOBIndonesia Terhadap Sikap Fanatisme Penggemar). Bandung :Universitas Islam Bandung
  14. Lastriani. 2018. Fanwar : Perang antar Fans Idol K-Pop di Media Sosial. Jurnal Emik. Makassar : Universitas Hasanudin
  15. Liani, Dhea N., Rina, dan Nofha. 2020. Motif Penggunaan Media Sosial Twitter (Studi Deskriptif Kuantitatif Pada Pengikut Akun Twitter @EXOind). Jurnal Komunikasi. Jakarta : Universitas Bina Sarana Informatika
  16. Mangowal, M. V. T., Pasoreh, Y., dan Stefi Helistina Harilama. 2020. PERAN KOMUNIKASI VIRTUAL CMC DALAM MENCEGAH FANDOM WAR DI KOMUNITAS TWITTER @TREASUREBABBLE. Manado : Universitas Sam Ratulangi
  17. Ri’aeni, I., Suci, M., Pertiwi, M., dan Tias Sugiarti. 2019. Pengaruh Budaya Kpop Terhadap Remaja di Kota Cirebon. Jurnal Komunikasi. Cirebon : Universitas Muhammadiyah Cirebon
  18. Rinata, A. R., dan Sulih Indra Dewi. 2019. FANATISME PENGGEMAR KPOP DALAM BERMEDIA SOSIAL DI INSTAGRAM. Semarang : Universitas Diponegoro
  19. Rouli, M., dan Rafky Muhammad. 2017. Analisis Pemanfaatan Virtual Community sebagai Media Komunikasi Kelompok Melalui Sosial Media. Jurnal Komunikasi. Semarang : Universitas Diponegoro
  20. Savira, Aprillia Ayu. 2021. COMPETITIVE PERFORMATIVITY OLEH PENGGEMAR K-POP REMAJA. Surakarta : Universitas Muhammdiyah Surakarta
  21. Savitri, Alpisah R., Wava, Mohammad A., dan Shen Sadiqin. 2020. Twitter Sebagai Media Komunikasi (Studi Content Analysis Penggemar KPop pada Komunitas ONCE KalimantanSelatan). Jurnal Komunikasi. Banjarmasin : Universitas Islam Kalimantan Muhammad Arsyad Al Banjari Banjarmasin
  22. Taufiqoh, Ulit. 2017. Komunitas Virtual pada Komunitas Women Online Shop Community Surabaya (WOSCA) di Surabaya. Tesis. Surabaya : Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  23. Tinaliga, Brittany. 2018. At War for OPPA and Identity : Competitive Performativity among Korean Pop Fandoms. Jurnal Internasional. San Fransisco : University of San Fransisco
  24. Umilasari, Putri. 2020. Strategi Komunikasi Virtual Akun Twitter @K_Dramaindodalam Menyebarkan Budaya Pop Korea di Indonesia. Skripsi. Pekanbaru : Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  25. Veronica, M., Paramita, S., Utami, dan Lusia Savitri. 2018. Eksploitasi Loyalitas Penggemar Dalam Pembelian Album K-Pop. Jurnal Komunikasi. Jakarta : Universitas Tarumanegara
  26. Yulianti, Witri. 2021. Fenomena Fanwar Dikalangan Penggemar KPop pada Media Sosial Instagram. Skripsi Sosiologi. Surabya : Universitas Islam Negeri Sunan Ampel
  27. Zulfaa, Ishmah Alya. 2020. FANATISME DAN AGRESI VERBAL DI MEDIA SOSIAL TWITTER PADA PENGGEMAR K-POP. Jakarta : Universitas Tarumanegara
  28. https://andi.link/hootsuite-we-are-socialindonesian-digital-report-2022
  29. https://communication.binus.ac.id/https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2022
  30. https://dqlab.id/teknik-analisis-datadeskriptif-kualitatif-padafenomenologi
  31. https://egsa.geo.ugm.ac.id/2020/09/30/fenomena-korean-wave-di-Indonesia
  32. https://gramedia.com/literasi
  33. https://help.twitter.com/id/resources/newuser-faq
  34. https://kominfo.bengkulukota.go.id
  35. https://koreabanget.hops.id
  36. https://pakarkomunikasi.com/
  37. https://sis.binus.ac.id/2020/12/04/virtualcommunities
  38. https://twitter.com/#KPopTwitter
  39. https://www.kajianpustaka.com/2020/01/agresivitas-pengertian-bentuk-aspekdan-cara-mengontrol.html

Last update:

No citation recorded.

Last update: 2024-11-19 21:32:24

No citation recorded.