BibTex Citation Data :
@article{JBS18349, author = {Muhammad Aziz and Susilo Raharjo and Amie Kusumawardhani}, title = {ANALISIS ORIENTASI STRATEGI UNTUK MENINGKATKAN INOVASI DAN KINERJA BISNIS (Studi Pada UKM Kasongan Kabupaten Bantul Daerah Istimewa Yogyakarta)}, journal = {JURNAL BISNIS STRATEGI}, volume = {27}, number = {1}, year = {2018}, keywords = {Orientasi Pelanggan; Orientasi Pesaing; Orientasi Teknologi; Inovasi; Kinerja Bisnis.}, abstract = { Inovasi pada UKM (Usaha Kecil Menengah) kerajinan seni gerabah di Kasongan Kabupaten Bantul tentu dapat meningkatkan dari segi kinerja bisnis UKM. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis faktor-faktor yang mempengaruhi kinerja bisnis yaitu variabel orientasi pelanggan, variabel orientasi pesaing, variabel orientasi teknologi dan variabel inovasi sebagai intervening. Berangkat dari permasalahan penelitian yaitu bagaimana meningkatkan kinerja bisnis melalui inovasi dan faktor-faktor yang mempengaruhi inovasi yaitu orientasi pelanggan, orientasi pesaing dan orientasi teknologi. Sampel penelitian berjumlah 130 responden terdapat 10 responden tidak bersedia untuk mengembalikan kuisioner yang sudah di jawab dengan batas waktu ketentuan pengembalian dari peneliti. Maka penelitian ini menghasilkan responden ahir sebanyak 120 responden akan tetapi terdapat beberapa kuisioner yang tidak terjawab sepenuhnya. Sehingga hasil ahir yang dapat di analisis sebanyak 110 responden. Penentuan sampel dilakukan dengan teknik purposive sampling, dimana purposive sampling adalah teknik pengambilan sampel sumber data dengan pertimbangan tertentu. Responden pada penelitian ini adalah pemilik UKM kerajinan seni gerabah diKasongan Kabupaten Bantul. Alat yang digunakan untuk menganalisis adalah Structural Equation Modeling (SEM). Hasil penelitian ini terdapat empat hipotesis diteriama dari ketujuh hipotesis penelitian. Adapun faktor-faktor yang signifikan memengaruhi inovasi yaitu orientasi pesaing dan orientasi teknologi dan faktor yang mempengaruhi secara langsung signifikan terhadap kinerja bisnis yaitu inovasi dan orientasi teknologi. }, issn = {2580-1171}, pages = {1--20} doi = {10.14710/jbs.27.1.1-20}, url = {https://ejournal.undip.ac.id/index.php/jbs/article/view/18349} }
Refworks Citation Data :
Inovasi pada UKM (Usaha Kecil Menengah) kerajinan seni gerabah di Kasongan Kabupaten Bantul tentu dapat meningkatkan dari segi kinerja bisnis UKM. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis faktor-faktor yang mempengaruhi kinerja bisnis yaitu variabel orientasi pelanggan, variabel orientasi pesaing, variabel orientasi teknologi dan variabel inovasi sebagai intervening. Berangkat dari permasalahan penelitian yaitu bagaimana meningkatkan kinerja bisnis melalui inovasi dan faktor-faktor yang mempengaruhi inovasi yaitu orientasi pelanggan, orientasi pesaing dan orientasi teknologi.
Sampel penelitian berjumlah 130 responden terdapat 10 responden tidak bersedia untuk mengembalikan kuisioner yang sudah di jawab dengan batas waktu ketentuan pengembalian dari peneliti. Maka penelitian ini menghasilkan responden ahir sebanyak 120 responden akan tetapi terdapat beberapa kuisioner yang tidak terjawab sepenuhnya. Sehingga hasil ahir yang dapat di analisis sebanyak 110 responden. Penentuan sampel dilakukan dengan teknik purposive sampling, dimana purposive sampling adalah teknik pengambilan sampel sumber data dengan pertimbangan tertentu. Responden pada penelitian ini adalah pemilik UKM kerajinan seni gerabah diKasongan Kabupaten Bantul.
Alat yang digunakan untuk menganalisis adalah Structural Equation Modeling (SEM). Hasil penelitian ini terdapat empat hipotesis diteriama dari ketujuh hipotesis penelitian. Adapun faktor-faktor yang signifikan memengaruhi inovasi yaitu orientasi pesaing dan orientasi teknologi dan faktor yang mempengaruhi secara langsung signifikan terhadap kinerja bisnis yaitu inovasi dan orientasi teknologi.
Note: This article has supplementary file(s).
Article Metrics:
Last update:
Last update: 2025-04-24 01:50:51
Author(s) Rights
In order for Diponegoro International Journal of Business (DIJB) to publish and disseminate research articles, we need publishing rights (transferred from author(s) to publisher). This is determined by a publishing agreement between the author(s) and DIJB. This agreement deals with the transfer or license of the copyright of publishing to DIJB, while authors still retain significant rights to use and share their own published articles. DIJB supports the need for authors to share, disseminate and maximize the impact of their research and these rights, in any databases.
As an author, you have rights to a large range of uses of your article, including use by your employing institute or company. These Author rights can be exercised without the need to obtain specific permission. Authors publishing in DIJB has wide rights to use their works for teaching and scholarly purposes without needing to seek permission, including:
use for classroom teaching by Author or Author's institution and presentation at a meeting or conference and distributing copies to attendees; use for internal training by the author's company; distribution to colleagues for their research use; use in a subsequent compilation of the author's works; inclusion in a thesis or dissertation; reuse of portions or extracts from the article in other works (with full acknowledgement of final article); preparation of derivative works (other than commercial purposes) (with full acknowledgement of final article); voluntary posting on open web sites operated by author or author’s institution for scholarly purposes, (but it should follow the open-access license of Creative Common CC-by-SA License).
Authors/readers/third parties can copy and redistribute the material in any medium or format, as well as remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, but they must give appropriate credit (the name of the creator and attribution parties (authors detail information), a copyright notice, an open-access license notice, a disclaimer notice, and a link to the material) and provide a link to the license.
Authors/readers/third parties can read, print and download, redistribute or republish the article (e.g. display in a repository), translate the article, download for text and data mining purposes, re-use portions or extracts from the article in other works, sell or re-use for commercial purposes, remix, transform, or build upon the material, they must distribute their contributions under the same license as the original Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA).
Copyright Transfer Agreement for Publishing (Publishing Right)
The authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, the copyright for publishing (publishing right) of the article shall be assigned/transferred to the Department of Management, Faculty of Economics and Business, Universitas Diponegoro as the publisher of DIJB.
Upon acceptance of an article, authors will be asked to complete a 'Copyright Transfer Agreement for Publishing (CTAP)'. An e-mail will be sent to the Corresponding Author confirming receipt of the manuscript together with a CTAP form by the online version of this agreement.
DIJB, the publisher, and the editorial board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in DIJB are sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.
Remember, even though we ask for a transfer of copyright for publishing (CTAP), our journal Author(s) retain (or are granted back) significant scholarly rights as mentioned before.
The Copyright Transfer Agreement for Publishing (CTAP) Form can be downloaded here
View statistics This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.