Submissions

Online Submissions

Registration and login are required to submit items online and to check the status of current submissions.

Already have a Username/Password for Jurnal Manajemen Kesehatan Indonesia?

Go to Login

Need a Username/Password?

Go to Registration

 

Author Guidelines

PETUNJUK UMUM FORMAT PENULISAN

Tata tulis manuscript harus mengikuti aturan berikut ini:

  1. Manuscript yang didaftarkan harus menggunakan bahasa Indonesia atau bahasa Inggris. Manuscript ditulis dengan menggunakan Microsoft Word. Huruf yang digunakan adalah Times New Romans dengan besar 12, dalam spsasi 1,5, batas sembir baik kanan kiri dan atas bawah adalah 2 cm pada ukuran kertas A4 dengan kolom tunggal.
  2. Unsur-unsur manuscript terdir dari: (a) Judul, (b) Nama penulis (tanpa gelar) dan dipisahkan dengan tanda koma bila penulis lebih dari satu, (c) Afiliasi penulis, (d) Abstrak dan kata kunci, (e) Pendahuluan (f) metode penelitian, (g) hasil dan pembahasan, (h) Kesimpulan, (i) daftar pustaka.
  3. Jumlah kata tidak lebih dari 3000 kata, tidak termasuk judul, nama pengarang abstrak dan daftar pustaka.

 

Petunjuk Penulisan

JUDUL: Judul artikel harus ditulis secara singkat dan jelas, dan harus menunjukkan dengan tepat masalah yang akan diuraikan, tidak memberikan peluang interpretatif yang beragam, ditulis seluruhnya dalam huruf besar simetris. Judul artikel tidak boleh mengandung singkatan kata yang tidak biasa. Mengedepankan gagasan utama dari artikel baru diikuti dengan penjelasan lain.

ABSTRAK: Abstrak ditulis dalam bahasa Inggris. Jumlah kata dibatasi hingga maksimum 250. Abstrak memuat ringkasan artikel, yang mencakup latar belakang, tujuan dan ruang lingkup penelitian, metode yang digunakan, ringkasan temuan dan kesimpulan serta saran. Kata kunci bisa berupa kata ataupun frasa. Kata kunci bahasa Inggris dari 3-5 kata kunci dimasukkan setelah abstrak bahasa Inggris. Setiap kata kunci dipisahkan oleh koma (,).

PENDAHULUAN: Pendahuluan harus memuat (secara berurutan) latar belakang umum, tinjauan pustaka sebelumnya sebagai dasar pernyataan kebaruan ilmiah artikel, analisis kesenjangan atau pernyataan kebaruan ilmiah, masalah penelitian atau hipotesis, pendekatan pemecahan masalah dan tujuan peninjauan artikel. Dalam format artikel ilmiah tidak diperbolehkan tinjauan pustaka seperti dalam laporan penelitian, tetapi diwujudkan dalam bentuk tinjauan pustaka sebelumnya untuk menunjukkan kebaruan ilmiah dari artikel tersebut.

METODE PENELITIAN: Metode penelitian menggambarkan tahapan penelitian / pengembangan yang dilakukan untuk mencapai tujuan / sasaran penelitian. Setiap tahap dijelaskan secara singkat (misalnya setiap langkah dalam paragraf). Juga informasikan bahan / platform yang digunakan dalam penelitian, termasuk mata pelajaran / materi yang dipelajari, alat bantu / perangkat lunak yang digunakan, desain atau eksperimen yang digunakan, teknik pengambilan sampel, rencana pengujian (variabel yang akan diukur dan teknik pengambilan data) , analisis dan model statistik yang digunakan.

HASIL DAN PEMBAHASAN: Hasil dan diskusi berisi temuan penelitian / pengembangan dan diskusi ilmiah. Tuliskan temuan ilmiah yang didapat dari hasil penelitian yang telah dilakukan tetapi harus didukung oleh data yang memadai. Temuan ilmiah yang dimaksud di sini bukanlah hasil dari data penelitian yang diperoleh. Temuan ilmiah ini harus dijelaskan secara ilmiah meliputi: Apa temuan ilmiah yang diperoleh? Kenapa ini terjadi? Mengapa tren variabel seperti itu? Semua pertanyaan semacam itu harus dijelaskan secara ilmiah, tidak hanya secara deskriptif, jika perlu didukung oleh fenomena dasar ilmiah yang memadai. Selain itu, juga harus dibandingkan dengan hasil peneliti lain yang hampir sama topiknya. Hasil penelitian dan temuan harus dapat menjawab hipotesis penelitian dalam pendahuluan. Dalam bagian ini juga disarankan untuk menuliskan implikasi dari hasil teoritis dan implementasi.                                    

SIMPULAN: Kesimpulan hanya menjawab hipotesis dan / atau tujuan penelitian atau temuan ilmiah yang diperoleh. Kesimpulan tidak mengandung pengulangan dari hasil dan diskusi, melainkan untuk meringkas temuan seperti yang diharapkan dalam tujuan atau hipotesis. Jika perlu,

pada akhir kesimpulan juga dapat ditulis hal-hal yang akan dilakukan terkait dengan ide penelitian selanjutnya, serta bila perlu dituliskan saran berdasarkan temuan-temuan hasil riset ini.

UCAPAN TERIMA KASIH: Ucapan terimakasih yang tepat harus ditujukan kepada lembaga atau orang yang dapat memberikan kontribusi pada proses penelitian atau elaborasi naskah.

DAFTAR PUSTAKA: Semua referensi yang dimaksud dalam teks artikel harus terdaftar di daftar pustaka. Referensi harus memuat pustaka referensi yang berasal dari sumber primer (jurnal ilmiah) yang diterbitkan dalam 10 (sepuluh) tahun terakhir. Setiap artikel mengandung setidaknya 10 (sepuluh) referensi dan maksimal 25 (dua puluh lima) bibliografi. Menulis sistem rujukan dalam teks artikel dan bibliografi harus menggunakan program aplikasi manajemen referensi misalnya: Mendeley, EndNote, atau Zotero, atau yang lain. Daftar pustaka ditulis dengan modle Vancouver.

 

DAFTAR TILIK PERSIAPAN PENGAJUAN MANUSCRIPT

Sebagai bagian dari proses pengiriman, penulis diminta untuk memeriksa kepatuhan pengiriman mereka dengan semua item berikut, dan pengiriman dapat dikembalikan ke penulis yang tidak mematuhi panduan ini.

1. Pengajuan belum pernah dipublikasikan sebelumnya, juga tidak sebelum jurnal lain untuk dipertimbangkan (atau penjelasan telah disediakan dalam Komentar untuk Editor).

2. File pengiriman ada dalam format file dokumen OpenOffice, Microsoft Word, atau WordPerfect.

3. Jika tersedia, URL untuk referensi telah disediakan.

4. Teksnya spasi tunggal; menggunakan font 12-titik; menggunakan cetak miring, bukan garis bawah (kecuali dengan alamat URL); dan semua ilustrasi, gambar, dan tabel ditempatkan di dalam teks pada titik yang tepat, daripada di bagian akhir.

5. Teks mematuhi persyaratan gaya dan bibliografi yang diuraikan dalam Pedoman Penulis, yang ditemukan di Tentang Jurnal.

6. Jika mengirimkan ke bagian peer-review jurnal, instruksi dalam Memastikan Ulasan Buta telah diikuti.

 

PEMBERITAHUAN HAK CIPTA

Para penulis yang mengirimkan naskah melakukannya dengan pengertian bahwa jika diterima untuk publikasi, hak cipta dari artikel tersebut akan ditugaskan untuk Jurnal Manajemen Kesehatan Indonesia / JMKI (JMKI p-issn: 2303-3622; e-issn: 2548-7213) Universitas Diponegoro sebagai penerbit jurnal.

 

Hak cipta mencakup hak eksklusif untuk mereproduksi dan menyampaikan artikel dalam semua bentuk dan media, termasuk cetak ulang, foto, mikrofilm dan reproduksi serupa lainnya, serta terjemahan. Reproduksi bagian manapun dari jurnal ini, penyimpanannya dalam basis data dan transmisi dengan bentuk atau media apa pun, seperti elektronik, salinan elektrostatik dan mekanik, fotokopi, rekaman, media magnetik, dll., Akan diizinkan hanya dengan izin tertulis dari Jurnal JMKI dan Program Magister Kesehatan Masyarakat, Universitas Diponegoro.

 

PERNYATAAN PRIVASI

Nama dan alamat email yang dimasukkan dalam situs jurnal ini akan digunakan secara eksklusif untuk tujuan lain dari jurnal ini dan tidak akan tersedia untuk tujuan lain atau kepada pihak lain.

 

Author Guidelines

The author should follow the guidelines below:

  1. The number of words is no more than 3000 words, exclud titles, authors, abstracts and bibliography.
  2. Article should be written in English or bahasa. Article is written by using OpenOffice, Microsoft Word, or WordPerfect, with Times New Romans font and size 12, 1.5 spacing, 2 cm margins on all sides. Formula and equation are written by Microsoft Equation. A4 paper size, in a single column.
  3. Manuscript Components : (a) Article Title, (b) Author's Name (without title), (c) Author's Affiliate Address, (d) Abstract and Keywords, (e) Introduction, (f) Materials and Methods, (g) Results and Discussion, (H) Conclusions and (i) Bibliography
  4. Manuscript should be prepared using the file format doc or docx.

 

WRITING GUIDELINES

ARTICLE TITLE: The title of the article should be written briefly and clearly, and must indicate precisely the problem to be elaborated, giving no diverse interpretive opportunities, written entirely in capital letters symmetrically. Article titles should not contain unusual word abbreviations. Put forward the main idea of a new article followed by another explanation.

ABSTRACT: Abstracts are written in English. The number of words is limited to a maximum of 250. The abstract contains a summary of the article, covering the background, purpose and scope of the study, the method used, the summary of the findings and conclusions. English keywords of 3-5 keywords are inserted after the English abstract. Each keyword is separated by a comma (,).

INTRODUCTION: Introduction must contain (in sequence) general background, previous literature review as the basis of the scientific novelty statement of the article, gap analysis or scientific novelty statement, research problem or hypothesis, problem-solving approach and the purpose of review of the article. In the format of scientific articles is not allowed a literature review as in the research report, but manifested in the form of previous literature review to show the scientific novelty of the article.

MATERIAL AND METHOD: The research method describes the stages of research / development undertaken to achieve the objectives / targets of research. Each stage is briefly described (eg each step in a paragraph). Also inform the materials / platforms used in the study, including the subjects / materials studied, the auxiliary tools / software used, the design or experiment used, the sampling technique, the test plan (the variable to be measured and the data retrieval technique), analysis and statistical model used.

RESULT AND DISCUSSION: Results and discussion contain the findings of research/ development and discussion scientifically. Write down the scientific findings obtained from the results of research that has been done but must be supported by adequate data. The scientific findings referred to here are not the results of the research data obtained. These scientific findings should be explained scientifically include: What scientific findings are obtained? Why did it happen? Why is the trend of such variables? All such questions should be explained scientifically, not only descriptively, if necessary supported by sufficient scientific basic phenomena. In addition, it should also be compared to the results of other researchers who are almost the same topic. The results of research and findings should be able to answer the research hypothesis in the introduction. In this chapter it is also advisable to write down the implications of both theoretical and implementation results.

CONCLUSIONS: Conclusions simply answer the hypothesis and / or research objectives or scientific findings obtained. The conclusions do not contain the repetition of the results and discussion, but rather to summarize the findings as expected in the objectives or hypotheses. If necessary, at the end of the conclusion can also be written the things that will be done related to the next idea of the study.

ACKNOLEDGEMENTS: appropriate acknowledgments should address to the institutions or persons that may give contribution to the research process or manuscript elaboration.

REFERENCES: All references referred to in the text of the article must be registered at the Bibliography. References should contain reference libraries originating from primary sources (scientific journals) published in the last 10 (ten) years. Each article contains at least 10 (ten) bibliographic references. Writing referral system in article text and bibliography should use reference management application program for example: Mendeley, EndNote, or Zotero, or others.

Submission Preparation Checklist

As part of the submission process, authors are required to check off their submission's compliance with all of the following items, and submissions may be returned to authors that do not adhere to these guidelines.

  1. The submission has not been previously published, nor is it before another journal for consideration (or an explanation has been provided in Comments to the Editor).
  2. The submission file is in OpenOffice, Microsoft Word, or WordPerfect document file format.
  3. Where available, URLs for the references have been provided.
  4. The text is single-spaced; uses a 12-point font; employs italics, rather than underlining (except with URL addresses); and all illustrations, figures, and tables are placed within the text at the appropriate points, rather than at the end.
  5. The text adheres to the stylistic and bibliographic requirements outlined in the Author Guidelines, which is found in About the Journal.
  6. If submitting to a peer-reviewed section of the journal, the instructions in Ensuring a Blind Review have been followed.

Copyright Notice

The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Jurnal Manajemen Kesehatan Indonesia / JMKI (JMKI p-issn: 2303-3622; e-issn: 2548-7213), Diponegoro University as publisher of the journal.


Copyright encompasses exclusive rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms and any other similar reproductions, as well as translations. The reproduction of any part of this journal, its storage in databases and its transmission by any form or media, such as electronic, electrostatic and mechanical copies, photocopies, recordings, magnetic media, etc. , will be allowed only with a written permission from JMKI journal and Master Program of Public Health Science, Diponegoro University.

JMKI journal and Master Program of Public Health Science, Diponegoro University, the Editors and the Advisory Editorial Board make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in the JMKI journal are the sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.



The Copyright Transfer Form can be downloaded here:

The copyright form should be signed originally and send to the Editorial Office in the form of original mail or scanned document to  jmki@live.undip.ac.id.

Privacy Statement

The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.

 

Submission Preparation Checklist

As part of the submission process, authors are required to check off their submission's compliance with all of the following items, and submissions may be returned to authors that do not adhere to these guidelines.

  1. The submission has not been previously published, nor is it before another journal for consideration (or an explanation has been provided in Comments to the Editor).
  2. The submission file is in OpenOffice, Microsoft Word, RTF, or WordPerfect document file format.
  3. Where available, URLs for the references have been provided.
  4. The text is single-spaced; uses a 12-point font; employs italics, rather than underlining (except with URL addresses); and all illustrations, figures, and tables are placed within the text at the appropriate points, rather than at the end.
  5. The text adheres to the stylistic and bibliographic requirements outlined in the Author Guidelines, which is found in About the Journal.
  6. If submitting to a peer-reviewed section of the journal, the instructions in Ensuring a Blind Review have been followed.
 

Privacy Statement

The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.