skip to main content

PENGARUH PENERAPAN PERIKLANAN DI INTERNET DAN PEMASARAN MELALUI E-MAIL PRODUK UMKM DI WILAYAH DEPOK

*Mujiyana Mujiyana  -  Universitas Diponegoro, Indonesia
Lana Sularto  -  Universitas Diponegoro, Indonesia
M. Abdul Mukhyi  -  Universitas Diponegoro, Indonesia

Citation Format:
Abstract

Dewasa ini peran internet bukan hanya sebagai sarana mencari informasi, tapi juga mempunyai potensi besar sebagai media pemasaran dan perdagangan, khususnya periklanan. Bagi usaha mikro kecil dan menengah (UMKM), media periklanan melalui internet di Indonesia belum dimanfaatkan secara maksimal bahkan masih relatif kecil dan cenderung jauh dari sentuhan teknologi informasi yang mendukung kegiatan dan operasional perusahaan. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif dan verifikatif. Konsep model penelitian ini adalah menguji kebenaran daru suatu hipotesis. Dalam penelitian ini telah dilakukan tiga tahapan selama tiga tahun berturut-turut, tahun pertama menguji manfaat penggunaan internet untuk periklanan bagi UMKM, tahun kedua membangun dan  mengembangkan portal situs web untuk periklanan produk UMKM, dan tahun ketiga mengukur pengaruh periklanan melalui internet bagi UMKM. Hasil penetilian dan kajian ini adalah produk teknologi infomasi yang dapat dimanfaatkan dalam pengelolaan usaha kecil, baik dari sisi kepentingan pelaku usaha maupun pihak terkait dalam pemberdayaan usaha kecil, dalam bentuk portal E-marketing yang dikelola oleh instansi pemerintah dan pihak asosiasi usaha kecil di wilayah kota Depok. Portal yang telah dibangun dapat diakses melalui http://www.gunadarma.ukmdepok.com

Kata kunci : periklanan, e-commerce dan e-marketing, pemasaran melalui e-mail

 

Abstract

 

Today the role of the Internet not only as a means of finding information, but it also has great potential as a medium of marketing and trade, particularly advertising. For micro small and medium enterprises (MSMEs), media advertising over the internet in Indonesia is not fully utilized even still relatively small and likely to be far from the touch of the information technology that supports the activities and operations of the company. The research method used is descriptive and verification. The concept model of this study was to test the truth of a hypothesis emergency. In this study has been carried out three stages for three consecutive years, the first year of testing the benefits of using the Internet for advertising for SMEs, in both build and develop a website portal for SME product advertising, and the third year to measure the effect of advertising through the Internet for MSMEs. The results of this study are penetilian and technology product information that can be utilized in small business management, both in the interests of businesses and other stakeholders in empowering small businesses, in the form of e-marketing portal managed by government agencies and the association of small business in the city area Depok. Portal has been built can be accessed via http://www.gunadarma.ukmdepok.com

Keywords: advertising, e-commerce and e-marketing, marketing via e-mail

Fulltext

Article Metrics:

Last update:

  1. Entrepreneurship strategy for improving business performance using internet technology-based business application

    Mohamad Nur Utomo, Meiliyah Ariani, Julia Safitri, Kaujan Kaujan. European Journal of Management Issues, 27 (1-2), 2019. doi: 10.15421/191905
  2. Pemberdayaan Advertensi Digital Produk UMKM Berbasis Media Sosial Di Kelurahan Bahagia, Babelan, Bekasi

    Reni Nur Eriyani, Fathiaty Murtadho, Miftahulkhairah Anwar, Sintowati Rini Utami, Muhammad Saddam Haikal, Nurieyya Fieka Azmuna, Deafitri Puspa Ayu. Jurnal ABDINUS : Jurnal Pengabdian Nusantara, 7 (1), 2023. doi: 10.29407/ja.v7i1.18435

Last update: 2024-12-11 19:27:45

  1. The the impact of advertising application in social media into information processing and purchase decision cosmetic products in Pekanbaru city

    Marhadi . International Journal of Scientific and Technology Research, 8 (10), 2019.