skip to main content

HUBUNGAN KUALITAS PENYELENGGARAAN MAKANAN DENGAN KEPUASAN PASIEN DI PELAYANAN GIZI RUMAH SAKIT MUHAMAMDIYAH KALITIDU

*Desiana Firdaus orcid  -  Nutrition Departement, Stikes Muhammadiyah Bojonegoro, Indonesia
Istiqlal Fithri  -  Stikes Muhammadiyah Bojonegoro, Indonesia
Ludviana Dwi Safitri  -  Stikes Muhammadiyah Bojonegoro, Indonesia
Hubi Rahmat Andika orcid  -  Management Departement, Universitas Muhammadiyah Purworejo, Indonesia

Citation Format:
Abstract
Hospitals have several installations with different working systems, one of which is the nutrition installation. The success of a nutritional installation can be seen from patient satisfaction with the quality of the food service. Food management includes the accuracy of food presentation, the accuracy of food taste, and food waste. This study aims to determine the relationship between the quality of food service and patient satisfaction at the nutrition installation at the Muhammadiyah Kalitidu Hospital. The research design used was descriptive analytic with a cross sectional approach. Sample selection used incidental sampling technique and obtained a total of 91 samples of inpatients. Data on the quality of food service and patient satisfaction levels were obtained using the interview method using a questionnaire consisting of 11 questions for each variable. The bivariate test results show that there is a significant relationship between the quality of service and patient satisfaction at the Kalitidu Muhammadiyah Hospital nutrition installation as indicated by the p-value: 0.000 (<0.05) and a correlation coefficient of 0.506. This shows that the better the quality of food service, the more satisfied patients are with the nutritional installation at Kalitidu Muhammadiyah Hospital.
Fulltext View|Download
Keywords: quality of food service, patient satisfaction, nutrition installation

Article Metrics:

  1. Kementerian Kesehatan RI. PERATURAN MENTERI KESEHATAN REPUBLIK INDONESIA NOMOR 78 TAHUN 2013 TENTANG PEDOMAN PELAYANAN GIZI RUMAH SAKIT DENGAN. Jakarta, Indonesia, 2013
  2. Kementerian Kesehatan RI. Pedoman Pelayanan Gizi Rumah Sakit. 2013. Epub ahead of print 2013. DOI: 10.1002/9783527678679.dg09374
  3. Azizah SD, Angelia K, Mardiah FW, et al. Modul pelatihan food safety management system ISO 22000:2018 bagi ahli gizi di fasilitas pelayanan penyedia makanan. MPD 1 Kebijak Sist Manaj Keamanan Pangan Institusi Penyelenggara makanan 2022; iii–28
  4. Kementerian Kesehatan RI. STANDAR PELAYANAN MINIMAL RUMAH SAKIT. Jakarta, 2008
  5. Syahmien Muhyi. Penyelenggaraan makanan institusi dan jasa boga. 1st ed. Jakarta: Bhratara, 1992
  6. Siti M, Zulpahiyana Z, Indrayana S. Komunikasi Terapeutik Perawat Berhubungan dengan Kepuasan Pasien. J Ners dan Kebidanan Indones 2016; 4: 30
  7. Wahyunani BD, Susilo J, Wayansari L. Hubungan Tingkat Kepuasan Pasien Terdapat Pelayanan Gizi dengan Sisa Makanan Pasien VIP di Rumah Sakit Panti Rapih Yogyakarta. J Nutr 2017; 19: 119
  8. Darise DS, Nurkamiden SS, Dengo MR. Manajemen Sistem Penyelenggaraan Makanan di Instalasi Gizi Rumah Sakit Umum Daerah Toto Kabila The Management of Food Delivery System in the Nutrition Installation at the Regional Hospital of Toto Kabila. J Promot Prev 2024; 7: 295–303
  9. Khalishah S, Meganingrum PP. Analisis Ketepatan Waktu Makan Dan Ketepatan Diet Pasien Rawat Inap. J Ilm Indones 2023; 8: 2739–2747
  10. Sumiati S, Manampiring AE, Wungouw HIS. Analisis Hubungan Indikator Mutu Pelayanan Gizi dengan Kepuasan Pasien Rawat Inap di RSUP Prof. Dr. R. D. Kandou, Manado. Med Scope J 2023; 5: 182–187
  11. Qurrotaa’yun S. Hubungan Cita Rasa Makanan dan Konsumsi Makanan dari Luar Rumah Sakit Terhadap Sisa Makanan Pada Pasien Rawat Inap Di RSUD Dr. Moewardi. Skripsi 2021; 1–13
  12. Nareswara AS. Hubungan kepuasan pasien dari kualitas makanan rumah sakit dengan sisa makanan di RSUD Kota Semarang. Ilmu Gizi Indones 2017; 1: 34
  13. Rimporok M, Widyaningrum K, Satrijawati T. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Sisa Makanan yang Dikonsumsi Oleh Pasien Rawat Inap di Rumah Sakit Permata Bunda Malang Tahun 2019. Chmk Heal J 2019; 3: 56–61
  14. Izzah N, Nurulfuadi, Fitrasyah I, et al. Faktor-Faktor yang Berhubungan Dengan Sisa Makanan Pasien Rawat Inap Di RSU Anutapura Kota Palu. J Kesehat Masy 2022; 13: 676–692
  15. Wirasamadi NLP, Adhi KT, Weta IW. Analisis Sisa Makanan Pasien Rawat Inap di RSUP Sanglah Denpasar Provinsi Bali. Public Heal Prev Med Arch 2015; 3: 72–77
  16. Sumardilah Dewi Sri. Analisis Sisa Makanan Pasien Rawat Inap Rumah Sakit. J Kesehat 2022; 13: 101–109
  17. Mardianingsih N, Utami FA, Palupi IR. Capaian standar pelayanan minimal gizi di Rumah Sakit Umum Daerah (RSUD) Manokwari Papua Barat. J Gizi Klin Indones 2020; 16: 152
  18. Trisnawati PI. Manajemen Penyelenggaraan Makanan Pasien di RSPAU DR. S Hardjolukito Yogyakarta. J Pendidik Tek Boga 2018; 1–10
  19. Rahmah CA. PENGARUH KUALITAS PELAYANAN DAN EMOSIONAL TERHADAP KEPUASAN PELANGGAN PADA HONDA IDK 2 MEDAN. J Manaj Tools 2020; 12: 30–44
  20. Nurqisthy A, Adriani M, Muniroh L. Hubungan Kepuasan Pelayanan Makanan Dengan Tingkat Kecukupan Energi Dan Protein Pasien Di Rumah Sakit Universitas Airlangga Surabaya. Media Gizi Indones 2017; 11: 32
  21. Sholeha S, Kusindrati K, Tanuwijaya RR, et al. Pentingnya Kualitas Pelayanan Makanan terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap. J Ilm Kesehat 2020; 19: 55–58
  22. Aliyah F, Khasanah TA. Hubungan Pelayanan Gizi, Kualitas Makanan, dan Konseling Terhadap Kepuasan Pasien di RSUD Balaraja. J Kesehat Indones 2023; 13: 57
  23. Siska SRA. HUBUNGAN PELAYANAN GIZI DENGAN TINGKAT KEPUASAN PASIEN RAWAT INAP VIP DI RUMAH SAKIT dr. REKSODIWIRYO PADANG. J Gizi 2019; 5: 54–60
  24. Sasmita ED. View metadata, citation and similar papers at core.ac.uk. 2017
  25. Aminuddin NF, Kumari Vijayakumaran R, Abdul Razak S. Patient Satisfaction With Hospital Food service and its Impact on Plate Waste in Public Hospitals in East Malaysia. Hosp Pract Res 2018; 3: 90–97

Last update:

No citation recorded.

Last update: 2025-05-03 06:43:31

No citation recorded.