skip to main content

HUBUNGAN MUTU PELAYANAN DENGAN KEPUASAN PASIEN RAWAT JALAN DI RUMAH SAKIT IBU DAN ANAK AISYIYAH SAMARINDA TAHUN 2024

*Citra Rizki Wardani  -  Universitas Mulawarman, Indonesia
Ratno Adrianto  -  Universitas Mulawarman, Indonesia
Sumarni Sumarni  -  Universitas Mulawarman, Indonesia
Chaerunnisa AR  -  Universitas Mulawarman, Indonesia
Vivi Filia Elvira  -  Universitas Mulawarman, Indonesia

Citation Format:
Abstract

Data on outpatient visits at Aisyiyah Samarinda Mother and Child Hospital in 2022-2024 where the data for 2022 is 9,839 visitors, in 2023 there has been an increase where the number of patient visits amounted to 18,689 visitors, and in 2024 until October there was a decrease where the number of patient visits amounted to 15,783 visitors. This study aims to determine the relationship between service quality and outpatient satisfaction at Aisyiyah Samarinda Maternal and Child Hospital in 2024. This type of research is quantitative research using cross sectional studies. The number of samples was 132 respondents using the purposive sampling technique. Data analysis uses univariate and bivariate analysis with chi squared test. The results showed that there was a relationship between technical competence (ρ = 0.025), access to services (ρ = 0.001), and comfort (0.008) with outpatient satisfaction at RSIA Aisyiyah Samarinda. Meanwhile, there was no relationship between human relationships (ρ = 0.916) and outpatient satisfaction at RSIA Aisyiyah Samarinda. So it can be concluded that there is a relationship between technical competence, access to services, and comfort with patient satisfaction. However, there was no relationship between human relationships and outpatient satisfaction at RSIA Aisyiyah Samarinda.

Note: This article has supplementary file(s).

Fulltext |  Research Materials
Hubungan Mutu Pelayanan dengan Kepuasan Pasien Rawat Jalan di Rumah Sakit Ibu dan Anak Aisyiyah Samarinda
Subject Quality of Service, Patient Satisfaction, Outpatient
Type Research Materials
  Download (88KB)    Indexing metadata
Keywords: Quality of Service, Patient Satisfaction, Outpatient

Article Metrics:

  1. Kementerian Kesehatan RI. Permenkes No 3 Tahun 2020 Tentang Klasifikasi dan Perizinan Rumah Sakit. Tentang Klasifikasi dan Perizinan Rumah Sakit 2020; 1–80
  2. KPPU. Penelitian Pelaku Usaha dan Struktur Pasar Pada Sektor Jasa Rumah Sakit. Komisi Pengawas Persaingan Usaha 2020; 1–10
  3. Data S. Data Sarana Kesehatan Provinsi Kalimantan Timur Tahun 2021-2023
  4. Rekam Medis RSIA Aisyiyah. Jumlah Kunjungan Rawat Jalan RSIA Aisyiyah Samarinda
  5. RSIA Aisyiyah. Survei Kepuasan Pasien Rumah Sakit Ibu dan Anak Aisyiya Tahun 2024
  6. Liliskarlina L, Faisal F, AR. AK. Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Mutu Pelayanan Rumah Sakit Terhadap Kepuasan Pasien Di Ruang Rawat Inap Rskd Ibu Dan Anak Pertiwi Makassar. Patria Artha J Nurs Sci 2020; 4: 85–92
  7. Mutmainnah U, Ahri AR, Arman. Analisis Faktor Yang Berhubungan Dengan Mutu Pelayanan Kesehatan Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap Di RSUP. Dr. Wahidin Sudirohusodo Makassar 2020. J Muslim Community Heal 2021; 2: 52–74
  8. Ariyanti S, Rahmat R, Surtikanti S, et al. Mutu Pelayanan Kesehatan Terhadap Kepuasan Pasien di Ruang IGD. J Keperawatan ’Aisyiyah 2022; 9: 155–162
  9. Rasniyanti, Sabilu Y, Liaran RD. Faktor Yang Berhubungan Dengan Kepuasan Pasien Di Unit Rawat Jalan Poli Jantung Rumah Sakit Umum Daerah Kota Kendari Tahun 2023. J Adm Dan Kebijak Kesehat 2024; 5: 238–247
  10. Khafifah N, Razak A. Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Bpjs Puskesmas Pangkajene. Hasanuddin J Public Heal 2022; 3: 212–222
  11. BPS Prov Kaltim. Upah Minimum Regional, 2022-2024, http://repository.uinbanten.ac.id/3380/3/BAB I.pdf (2023)
  12. Faridah I, Afiyanti Y, Basri MH. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Dipuskesmas Periuk Jaya Tahun 2020. Kesehatan 2020; 9: 1–92
  13. Sary WI, Bur N, Septiyanti. Hubungan Kualitas Pelayanan dengan Kepuasan Pasien Rawat Inap Peserta BPJS. Wind Public Heal J 2021; 445–452
  14. Rizki Kamalia, Arifah Devi Fitriani, Mappeaty Nyorong. Faktor yang Memengaruhi Mutu Pelayanan Medik di RSUD Pidie Jaya. J Med Nusant 2023; 1: 55–69
  15. Bachruddin S, Efendy I, Yuniati. Pengaruh Kualitas Pelayanan Kesehatan Terhadap Kepuasan Pasien. J Kesehat Mercusuar 2024; 7: 069–076
  16. Arifin S, Mutiasari D, Putra RAAHS. Peta Teori Ilmu Kesehatan Masyarakat. 1st ed. Jakarta: Mitra Wacana Media, 2020
  17. St. Rosmanely, Muh. Yusri Abadi, Ika Bella Rezqi Jaya, et al. Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan dengan Kepuasan Pasien PTM di UPTD Puskesmas Tosora. Media Publ Promosi Kesehat Indones 2023; 6: 538–544
  18. Nisa Srimayarti B, Leonard D, Zhuhriano Yasli D. Determinants of Health Service Efficiency in Hospi-tal: A Systematic Review. Int J Eng Sci Inf Technol 2021; 1: 87–91
  19. Hasana SN, Maidar, Arbi A. Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Di Puskesmas Batoh Kota Banda Aceh Tahun 2022. J Heal Med Sci 2022; 2: 93–105

Last update:

No citation recorded.

Last update: 2025-05-03 11:30:54

No citation recorded.