Implementasi Metode Dempster Shafer Analytic Hierarchy Process Untuk Pemilihan Program Studi Calon Mahasiswa

Methods Dempster Shafer Analytic Hierarchy Process is used to rank or sort information based on a number of criteria. DS/AHP advantage of Pairwise Comparison, Consistency Ratio, and Dempster Rule's of Combination, which is used to generate information systems in the form of a sequence of courses as consideration for the selection of majors for prospective students. The sample used in this study were 29 students of five faculty at the University of Diponegoro. The data used is the standard minimum value of each faculty and the average value of the semester report card 1-5 Mathematics, Indonesian, English, Biology, Chemistry, and Physics. Results of this study was the software selection study program that gives students the value of trust in each department. Testing the validity of the value of the accuracy of the system is done by comparing the majors were chosen with the recommendation majors produced by the system, resulting accuracy of 79.33%.
Article Metrics:
- Swastina, L., 2013. Penerapan algoritma C4.5 untuk penentuan jurusan mahasiswa. Jurnal Gema Aktualita, vol 2, 93-98
- Hua, Z., Gong, B., Xu, X., 2008. A DS–AHP approach for multi-attribute decision making problem with incomplete information. Expert Systems with Applications, 2221–2227
- Hermawan, J., 2005. Membangun Decision Support System. Penerbit Andi Yogyakarta
- Turban, E., Aronson, J.E., dan Liang, T.P., 2005. Decision Support System And Intelligent System. Penerbit Andi, Yogyakarta
- Beynon, M., 2001. An expert system for multi-kriteria decision making using Dempster Shafer theory. Expert Systems with Applications, 357-367
- Beynon, J.M., 2008. Encyclopedia of Decision Making and Decision Support Technologies, IGI Global Snippet
- Marimin., 2004. Teknik dan Aplikasi Pengambilan Keputusan Kriteria Majemuk. Grassindo, Jakarta
- Kousalya, P., Reddy, G.M., Supraja, S., Prasad, V.S., 2012. Analytical hierarchy process approach –an application of engineering education. Mathematica Aeterna, 2 (10): 861–878
- Goshal, S.K., Naskar, S.K., Bose, D., 2011. AHP in assessing performance of diploma institutes – A case study. Jurnal of Technical Education and Training, Vol. 3 No 2
Last update: 2021-02-27 17:48:04
Last update: 2021-02-27 17:48:05
Penulis yang mengirimkan naskah harus memahami dan menyetujui bahwa jika diterima untuk dipublikasikan, hak cipta dari artikel adalah milik JSINBIS dan Universitas Diponegoro sebagai penerbit jurnal.
Hak cipta (copyright) meliputi hak eksklusif untuk mereproduksi dan memberikan artikel dalam semua bentuk dan media, termasuk cetak ulang, foto, mikrofilm dan setiap reproduksi lain yang sejenis, serta terjemahan. Penulis mempunyai hak untuk hal-hal berikut:
- menggandakan seluruh atau sebagian materi yang dipublikasikan untuk digunakan oleh penulis sendiri sebagai bahan pengajaran di kelas atau bahan presentasi lisan dalam berbagai forum;
- menggunakan kembali sebagian atau keseluruhan materi sebagai bahan kompilasi bagi karya tulis penulis;
- membuat salinan dari bahan yang dipublikasikan untuk didistribusikan di lingkungan institusi tempat penulis bekerja.
JSINBIS dan Universitas Diponegoro serta Editor melakukan segala upaya untuk memastikan bahwa tidak ada data, pendapat atau pernyataan yang salah atau menyesatkan yang dipublikasikan di jurnal ini. Isi artikel yang diterbitkan di JSINBIS adalah tanggung jawab tunggal dan eksklusif dari masing-masing penulis.