Identifikasi Tantangan Adopsi E-commerce Pada Rumah Produksi Seulanga

Peukan Bada is one of districts in Aceh Besar which directly opposite to Indian Ocean. This district had abundant marine fishery resources. In 2016 Seulanga home production has implemented E-commerce website to support their sales and promotion process, but after six months of releasing, there were no transcations occured. Fourth stage of E-commerce adoption in small and medium bussiness were achieved, if online transactions including ordering and payment have occured. To achieved that a reliable e-commerce website and organizational readiness was needed.The objective of this study was to identify the challenge of E-commerce adoption in Seulanga home production. It used Fishbone cause and effect with 4P approach (Price, Product, Place and Promotion). Data collecting using focus group discussion and site search testing technic. This research taken place in Peukan Bada district, Exactly in Lamteungoh village. This research had successfully identified causes that challenge the E-commerce adoption in seulanga home production, those were : product were unregistered, the fluctuative price, no managerial skilled staf and IT skilled staff, no promotion strategy applied and unsmart site search features. All those factors become barries of E-commerce adoption for seulanga home production, so Seulanga need external intervention to cope their continuity in bussiness
Article Metrics:
- Almousa, M., 2013. Barriers to E-commerce Adoption : Consumer’s perpective from a developing country. Journal of Ibusiness 2013(5), 65-71
- Batey, T., 2013. How to test a site search. http:testing-web-sites.co.uk/2013/01/29/how-to-test-a- site- search/ diakses tanggal 01 Oktober 2017
- Bazier, B., 1995. Black-box testing : techniques for functional Testing of Sofware and Systems, John wiley & Sons,Inc. New York
- Bose, T.K., 2012. Application of Fishbone Analysis for Evaluating Supply Chain and Business Process A Case Study On The St James Hospital. International Journal of Managing Value and Supply Chains (IJMVSC) 3 (1), 17-24
- Chen, J., Mcqueen R.J, 2008. Factors Affecting E-Commerce Stage of Growth in Small Chinese Firm in New Zeland: An Analysis of Adoption Motivators and Inhibitors. Journal of Global Information Mangement, 16(1), 26-61
- Editor, 2017. 8 important Segments of testing eCommerce websites.Website: http:// softwaretestinghelp.com/ecommercetesting/ diakses tanggal 5 October 2017
- Mahmoud, M.Y., Czuchry, J.A., 2006. E-commerce implementation challenges: Small to medium-sized versus large organisations Article in International Journal of Business Information Systems 1 (3). 256-275
- Mohammed,T.N., Hilda, M., 2015. 4Ps: A Strategy to Secure Customers’ Loyalty via Customer Satisfaction. International Journal of Marketing Studies 7(4), 78-87
- Nursanty,R., Fahlevi,H., Juwita., 2015. (IbM) Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat Melalui Usaha Olahan Ikan di Gampong Lamteungoh dan Lam Isek Kecamatan
- Oktovianisa, P.R., Wibawa, B.M., Titah, L., 2017. Identifikasi Permasalahan Komplain pada E-Commerce Menggunakan metode Fishbone. Jurnal Sains dan Seni ITS 6(1), D37-D41
- Pokja AMPL Aceh Besar, 2011. Buku Putih Sanitasi Kabupaten Aceh Besar. Pemerintah Daerah Aceh Besar. Peukan Bada Aceh Besar, Laporan Pengabdian, Universitas Syiah Kuala
- Poerwanto, G., 2016. Diagram Fishbone. Website: sites.google.com/site/kelolakualitas/Diagram-fishbone/. diakses tanggal 12 November 2016
- Siregar, R.R., 2010. Strategi Meningkatkan Persaingan Bisnis Perusahaan dengan Penerapan E-Commerce. http://blog.trisakti.ac.id/ diakses tanggal 12November 2016
- Vermaat., 2007. Elektronik E-commerce. ANDI. Yogyakarta
- Wikipedia, 2017. Test Plan. https://en.wikipedia.org/ wiki/ Test_plan. diakses tanggal 01 Oktober 2017
Last update: 2021-02-25 05:55:13
Last update: 2021-02-25 05:55:13
Penulis yang mengirimkan naskah harus memahami dan menyetujui bahwa jika diterima untuk dipublikasikan, hak cipta dari artikel adalah milik JSINBIS dan Universitas Diponegoro sebagai penerbit jurnal.
Hak cipta (copyright) meliputi hak eksklusif untuk mereproduksi dan memberikan artikel dalam semua bentuk dan media, termasuk cetak ulang, foto, mikrofilm dan setiap reproduksi lain yang sejenis, serta terjemahan. Penulis mempunyai hak untuk hal-hal berikut:
- menggandakan seluruh atau sebagian materi yang dipublikasikan untuk digunakan oleh penulis sendiri sebagai bahan pengajaran di kelas atau bahan presentasi lisan dalam berbagai forum;
- menggunakan kembali sebagian atau keseluruhan materi sebagai bahan kompilasi bagi karya tulis penulis;
- membuat salinan dari bahan yang dipublikasikan untuk didistribusikan di lingkungan institusi tempat penulis bekerja.
JSINBIS dan Universitas Diponegoro serta Editor melakukan segala upaya untuk memastikan bahwa tidak ada data, pendapat atau pernyataan yang salah atau menyesatkan yang dipublikasikan di jurnal ini. Isi artikel yang diterbitkan di JSINBIS adalah tanggung jawab tunggal dan eksklusif dari masing-masing penulis.