skip to main content

Penggunaan Pola -Ni Shimasu oleh Pembelajar Bahasa Jepang Pemula

Putu Dewi Merlyna Yuda Pramesti  -  Prodi Pendidikan Bahasa Jepang Undiksha, Indonesia
Kadek Eva Krishna Adnyani  -  Prodi Pendidikan Bahasa Jepang Undiksha, Indonesia
*Gede Satya Hermawan orcid  -  Prodi Pendidikan Bahasa Jepang, Universitas Pendidikan Ganesha, Indonesia
Open Access Copyright (c) 2025 by authors under http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0.

Citation Format:
Abstract

This article discusses the use of the -ni shimasu pattern by beginner learners (1st year university students). The research purpose is described the uses of -ni shimasu pattern by beginner learners. The method is descriptive qualitative. The results are examples of students attaching nouns to the -ni shimasu pattern. Attaching adjectives are not used by students. The nouns used are related to food and drinks, transportation, clothing and accessories, and places. Students tend to provide example sentences by replacing nouns in the pattern without looking at the meaning formed from the sentence. In the use of nouns related to clothing and accessories, students use the theme of recycling in the example in Marugoto A2 basic level 1 as a reference. The results show students are already able to make example sentences using the -ni shimasu pattern but ignore the meaning of the sentence. 

Fulltext View|Download
Keywords: Japanese; language learning; sentence pattern; syntax

Article Metrics:

  1. Anggawana, I. W. R., Suartini, N. N., & Adnyani, K. E. K. (2019). Analisis pembentukan kata dan fungsi fukugoudoushi verba -dasu pada kalimat bahasa Jepang. Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang, 5(1), 55–65. https://doi.org/10.23887/jpbj.v5i1.16872
  2. Aryani, M. R. D., & Giri, N. L. K. Y. (2023). Nomina bertindak datif bahasa Jepang. Jurnal Aksara, 35(2), 331–343. http://dx.doi.org/10.29255/aksara.v35i2.987.331--343
  3. Asrini, D. P., & Setiawati, A. S. (2022). Pemanfaatan media online sebagai sumber bahan ajar mata kuliah dokkai sakubun shokyu. Kiryoku: Jurnal Studi Kejepangan, 6(2), 117–126. https://doi.org/10.14710/kiryoku.v6i2.117-126
  4. Hermawan, G. S., Adnyani, K. E. K., & Pramesti, P. D. M. Y. (2024). Penggunaan verba bahasa Jepang oleh mahasiswa semester 1 Prodi Pendidikan Bahasa Jepang Undiksha. Prosiding Senari, 9, 292–296. https://eproceeding.undiksha.ac.id/index.php/SENARI/article/view/912
  5. Khoiriyah, A. R. (2018). Kolokasi berkontruksi “nomina+verba” dalam bahasa Jepang pada Minna no Nihongo Shokyuu dan Nihongo Chuukyuu. Paramasastra, 5(2), 124–141
  6. Kijima, H., Shibahara, T., Hatta, N., Imi, H., & Kitani, N. (2017). Marugoto: Bahasa dan kebudayaan Jepang tingkat dasar 1 A2 – Aktivitas Katsudou (Tetriana Sawitri, penerjemah). Jakarta: Kesaint Blanc
  7. Masuoka, T. (2017). Topic and subject. Dalam M. Shibatani, S. Miyagawa, & H. Noda (Ed.), Handbook of Japanese syntax (hlm. xx–xx). Berlin: De Gruyter Mouton
  8. Natalia, A. (2023). Tindak tutur dalam kaiwa pada buku Minna no Nihongo 2. Kiryoku: Jurnal Studi Kejepangan, 7(1), xx–xx. https://doi.org/10.14710/kiryoku.v7i1.100-106
  9. Nurjaleka, L. (2019). Studi komparatif buku ajar Marugoto bahasa dan kebudayaan Jepang A1 dan J Bridge for Beginner Vol.1: Analisis bahan ajar tingkat pemula. Journal of Japanese Language Education & Linguistics, 3(1), 81–110
  10. Rahmalia, S., Hamidah, A., & Sunarni, A. (2023). Kalimat majemuk pengandaian bahasa Jepang pada buku Manabou Nihongo Chuukyuu. Jurnal Bahasa Asing, 16(2), 102–114. https://doi.org/10.58220/jba.v16i2.56
  11. Rini, E. I. H. A. N., & Sinaga, A. D. (2022). Verba majemuk ~nukeru dalam bahasa Jepang. Izumi, 11(1), 20-30. https://doi.org/10.14710/izumi.11.1.20-30
  12. Rini, E. I. H. A. N. (2018). Kata majemuk verba bahasa Jepang. Kiryoku: Jurnal Studi Kejepangan, 2(4), 182–187. https://doi.org/10.14710/kiryoku.v2i4.9-14
  13. Seiichi, M., & Michio, T. (1994). A dictionary of basic Japanese grammar. Tokyo: The Japan Times, Ltd
  14. Suharti, H., Nursari, B., & Fitri, Z. (2024). Marugoto dan Irodori dalam pengajaran bahasa Jepang tingkat A2. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 10(1), 215–228. http://dx.doi.org/10.37905/aksara.10.1.215-228.2024
  15. Tjandra, S. N. (2013). Sintaksis Jepang. Jakarta: Binus Media & Publishing
  16. Trahutami, S. W. I. (2021). Makna verba bahasa Jepang “tsukuru” dan bahasa Indonesia “membuat”. Kiryoku: Jurnal Studi Kejepangan, 5(1), 136–144. https://doi.org/10.14710/kiryoku.v5i1.136-144
  17. Ujihara, Y., Chiharu, K., Reiko, S., Miyuki, I., Yoshio, K., & Yuri, S. (2022). Kurabete wakaru nihongo hyougen bunkei jiten shokyuu-hen. Jepang: Jrisaachi

Last update:

No citation recorded.

Last update: 2025-01-21 03:46:50

No citation recorded.