PERLINDUNGAN KONSUMEN DALAM TRANSAKSI ELEKTRONIK MELALUI INSTAGRAM

Received: 25 Jun 2020; Published: 8 Aug 2020.
Open Access
Citation Format:
Abstract

The implementation of buying and selling online one of the interests of the public is Instagram media, where consumers can gather various information about the items to be purchased and compare prices from various regions so that it can facilitate the purchase of the goods.  In application, electronic commerce or e-commerce does not have to be face to face or meet when conducting the transaction. Electronic commerce has more complicated terms and conditions compared to traditional trading. Consumer Protection Act concerning consumer rights in carrying out commerce / trade. Problems that often occur in transactions through the media Instagram are very diverse so it needs special attention in providing comfort for consumers and businesses. The purpose of this research is to find out and analyze Consumer Protection in Electronic Transactions via Instagram. The formulation of the problem in this paper concerning forms of consumer rights violations experienced by online shop consumers, as well as electronic transactions through Instagram media can provide legal protection for consumers.

 

Keywords : Buy and Sell; E-commerce; online transaction

 

Abstrak

 

Pelaksanaan jual beli secara online salah satu yang diminati oleh masyarakat yaitu media Instagram, dimana konsumen dapat mengumpulkan berbagai informasi mengenai barang yang hendak dibeli dan membandingkan harga dari berbagai wilayah sehingga dapat memudahkan dalam pembelian barang tersebut.  Dalam penerapannya, perniagaan elektronik atau e-commerce tidak harus bertatap  muka atau bertemu pada saat melakukan transaksi tersebut. Perniagaan elektronik memiliki syarat dan ketentuan yang lebih rumit dibandingkan dengan perdagangan biasanya. Undang-Undang Perlindungan Konsumen tentang hak konsumen dalam menjalankan perniagaan/perdagangan. Permasalahan yang sering terjadi pada transaksi melalui media Instagram sangat beragam sehingga perlu perhatian khusus dalam memberikan kenyamanan bagi konsumen maupun pelaku usaha. Adapun tujuan dilakukannya penelitian ini adalah untuk mengetahui dan menganalisis Perlindungan Konsumen dalan Transaksi Elektronik Melalui Instagram. Rumusan masalah dalam penulisan ini mengenai bentuk pelanggaran hak konsumen yang dialami oleh konsumen online shop, sertatransaksi elektronik melalui media Instagram dapat memberikan perlindungan hukum bagi konsumen.

 

Kata Kunci :  Jual Beli; E-commerce; transaksi online

Article Metrics:

Last update: 2021-03-09 02:52:22

No citation recorded.

Last update: 2021-03-09 02:52:22

No citation recorded.